Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

.Jabir ibn Hayyan Chemical Society is a forum for raising awareness of chemistry students and all those interested in chemistry

طبقه بندی موضوعی
مکان‌هایی در جهان که در عین زیبایی متروک باقی مانده‌اند

اگرچه بسیاری از مکان‌های متروک بیشتر به عنوان شهرهای جن‌زده یا خانه‌های تسخیر شده معرفی می‌شوند اما نمی‌توان این مسئله را تکذیب کرد که برخی از آن‌ها در عین حال عنوان زیباترین مناظر جهان را نیز یدک می‌کشند. بعضی از آن‌ها حتی به عنوان جاذبه گردشگری مورد توجه بوده یا حتی در فهرست میراث جهانی یونسکو از آنان نام برده شده است.

این مکان‌ها به مثابه ویترینی از پیشرفت‌ها و ترقی تمدن‌های باستانی به شمار می‌آیند. بعضی مکان مذهبی بوده و یکی مستقیم از دل قرون وسطی برآمده است. حتی تندیس‌ها و کشتی‌های غرق شده‌ نیز در این فهرست جایی دارند. ممکن است آن‌ها توسط ساکنین قبلی خود رها شده باشند اما اینک برای توریست‌ها جذابیت داشته و یادگاری از روزگار گذشته به حساب می‌آیند. اکنون شما را با تعدادی از این متروکه‌های دوست داشتنی آشنا می‌کنیم.

کراکو، ایتالیا

abandoned-places-1

کراکو یکی از دهکده‌های باستانی و پر رونق بوده که در ایالت ماترای (Matera) ایتالیا واقع شده است. در 1963 به دلیل زلزله‌هایی مکرر که زندگی روزمره روستاییان این ناحیه را مختل کرده بود متروکه شد. مخصوصا از آن روی که عموما دهکده‌هایی که بر فراز تپه‌ها ساخته می‌شوند برای روستاییان به عنوان پناهگاهی مناسب در طول دوران برداشت گندم و سایر محصولات به شمار می‌آیند. امروز اما این محل یکی از کانون‌های جذب توریست در ایتالیا می‌باشد.

قایق غرق شده، قطب جنوب

abandoned-places-2

این قایق که متعلق به روزنامه نگار برزیلی ژوائو لارا مسکوئیتا (Joao lara Mesquita) است منظره‌ای بس دل‌انگیز و رویایی در زیر آب‌های یخ بسته اقیانوس منجمد جنوبی ایجاد کرده است. این قایق 23 متری که مار سم فین (Mar Sem Fin) نام داشت که به معنای دریای بی‌انتها است به دلیل بدی هوا و بادهای شدید غرق شد. این قایق همراه همیشگی مسکوئیتا از زمانی بود که او و گروهش سرگرم تهیه یک مستند در این ناحیه بودند. خوشبختانه تمامی سرنشینان قایق از این حادثه جان سالم به در بردند.

جزیره اسپینالونگا، کرت

abandoned-places-3

این جزیره در اصل یک جزیره نیست در واقع این ناحیه بخشی از جزیره کرت بود که متعلق به یونان است اما پس از آن این بخش از آن جدا شده و مسقل شد. اکنون این جزیره متروکه یکی از دیدنی‌های این ناحیه محسوب می‌شود. این جزیره در دوران که تحت اشغال ونتی‌ها بود توسعه یافته و به عنوان قرنطینه‌ای برای مبتلایان به جذام در نظر گرفته شد تا زمانی که در سال 1957 متروکه شد. باور بر این است که این محل آخرین جایگاه جمعیت جذامیان اروپا بوده است. امروزه بسیاری از توریست‌ها و مردم بومی با قایق برای دیدن کردن از آن اقدام می‌کنند.

آنگکور وات (Angkor Wat)، کامبوج

abandoned-places-4

به عنوان بزرگ‌ترین معبد هندو یا بزرگ‌ترین بنای باستانی مذهبی جهان شناخته می‌شود. این معبد به عنوان یکی از برجسته‌ترین و در عین حال زیباترین مکان‌های متروکه جهان نیز شهرت یافته است. این بنا توسط شاه سوریاوارمان دوم (Suryavarman)در اوایل قرن دوازدهم در شهر یاسودهاراپورا (Yasudharapura) که پایتخت امپراتوری خمرها (Khmer)بود ساخته شده و پس از مرگ پادشاه از آن به عنوان آرامگاه او نیز استفاده گردید. این مکان به عنوان سمبل کشور کامبوج شناخته شده و حتی در پرچم این کشور نیز نمود پیدا کرده است. معنای نام آن "پرستشگاه شهر" است.

اس اس ارفیلد، استرالیا

abandoned-places-5

حتی کشتی‌های به حال خود رها شده نیز می‌توانند به عنوان نمادی از زیبایی و گیرایی شناخته شوند. این کشتی متروکه که در سواحل خلیج هوم بوش(homebush) قرار دارد یکی از زیباترین متروکه‌های جهان است. این کشتی که اصالتا اس اس کوریمال نام داشت وظیفه ارسال لوازم و تجهیزات مورد نیاز سربازان آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم را بر عهده داشت. این کشتی در 1911 ساخته شده وزن آن 1140 تن و درازای آن 79 متر می‌باشد.

هتل دل سالتو، کلمبیا

abandoned-places-6

در حالی که عده‌ای بر این باورند که این هتل متروکه یکی از ترسناک‌ترین مکان‌های تسخیر شده این ناحیه می‌باشد، گروهی دیگر اینجا را یکی از زیباترین متروکه های جهان به شمار می‌آورند. این هتل لوکس و مجلل در 1928 و برای آن‌دسته از مشتریان ثروتمندی که برای دیدن آبشار تکویندما(Tequendama) که درست در مقابل این بنا قرار گرفته بدانجا می‌آمدندT افتتاح شد. هرچند این مکان در اوایل دهه 1990 و بدنبال کاهش جمعیت گردش‌گران از ادامه کار باز ایستاد.

ماچو پیچو، پرو

abandoned-places-7

مکان‌های متروک حتی می‌توانند جزء فهرست میراث جهانی یونسکو باشند. نمونه برجسته این مورد شهر ماچو پیچو در پرو است. این شهر که در ناحیه کوسکو قرار دارد به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای تمدن اینکا شناخته می‌شود. هرچند هنوز بر سر این پرسش که چرا این شهر متروکه شده میان کارشناسان و مورخین بحث و جدل فراوانی وجود دارد. مخصوصا از آن روی که هیچ گونه دلیلی دال بر رخ دادن بلایای طبیعی یا قحطی در این ناحیه در دست نیست. اما در کنار تمام این‌ها معماری برجسته و صنایع دستی درخشان این ناحیه بی‌شک خارق‌العاده هستند.

کلمن اسکاپ، صحرای نامیب

abandoned-places-8

این شهر که در قسمت میانی صحرای نامیب واقع شده اولین بار در سال 1908 و زمانی که شرکت‌های معدنی استخراج الماس در این ناحیه شروع به رشد و توسعه کردند، بنیان نهاده شد. در ابتدا خانه معماران آلمانی ساخته شد و به دنبال آن بیمارستان‌ها، مدارس، تئاترها و دیگر بناها ساخته شده و از آن پس این شهر را جانی کلمن نامیدند. هر چند تنها چند سال بعد ساکنان آلمانی‌ این شهر را ترک کرده و برای اکتشاف معدن به نقاط جنوبی‌تر رهسپار شدند.

شهر بازی و سرزمین عجایب، چین

abandoned-places-9

این شهربازی و پارک سرگرمی بسیار زیبا در دهکده چنزگوانگ (Chenzguang)در شهر نانجو و در 20 مایلی بیرون بیجینگ(Beijing) قرار گرفته است. فرض بر این بود که گروه ریجن وود این پارک را به عنوان بزرگ‌ترین پارک سرگرمی آسیا و با وسعتی معادل 120 هکتار احداث کند. اگرچه عملیات ساخت و ساز به دنبال عدم تامین منابع مالی مورد نیاز در سال 1998 متوقف شد. در 2008 اداره محلی تصمیم به نجات این طرح گرفت ولی مشخص شد که از لحاظ مالی سودی در پی نخواهد داشت. این پارک شامل ساختمان‌هایی به فرم بناهای قرون وسطایی و ساختمانی قصر مانند بود که از تمامی مزارع اطراف به راحتی قابل مشاهده است.

عیسی غوطه‌ور، ایتالیا

abandoned-places-10

این مجسمه برنزی حضرت عیسی که در سواحل ایتالیایی دریای مدیترانه در زیر آب قرار گرفته، اثری باستانی ساخته شده توسط تمدنی گمشده یا قدیمی نیست. در 1954 این اثر تعمدا و برای یادبود داریو گونزاتی اولین ایتالیایی که از تجهیزات غواصی استفاده کرد در زیر آب قرار داده شد. این مجسمه که 2.5 متر ارتفاع دارد در عمق 17 متری از سطح دریا غوطه ور گشته است. در 2003 و به دنبال خوردگی و زنگ زدگی وسیع، این پیکره

ترمیم گشته و مجددا به جایگاهش بازگردانده شد.

  • ۹۲/۰۹/۰۶
  • حسین مصطفی زاده