Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

.Jabir ibn Hayyan Chemical Society is a forum for raising awareness of chemistry students and all those interested in chemistry

طبقه بندی موضوعی
 جپهپاد ایرانی
پهپاد ایرانی

غرق شدن در دریا، هر ساله جان بسیاری از مردم دنیا را می‌گیرد. حادثه‌ای که با وجود تلاش غریق نجات‌ها، گاهی شادی و لذت دریا را با ناکامی و تلخی پایان می‌دهد. اما مهندسین ایرانی، با ابداع دستگاهی برای نجات غرق‌شدگان،‌ سعی در جلوگیری از این حادثه تلخ دارند. با ما همراه باشید تا برایتان از دستاورد تیم مهندسین ایرانی بیشتر صحبت کنیم.

روبات پارس، در واقع یک پهپاد کنترل از راه دوری است که در بازار به فروش می‌رسند. اما با وجود هشت پروانه قدرتمند و تغییرات ساختاری دیگر، این دستگاه‌های نجات بخش می‌توانند بیش از سه جلیقه نجات را حمل کنند و آن را به محل مورد نظر غریق رسانده و بدین ترتیب برای نجات جان وی اقدام کنند. این روبات کوچک به راحتی می‌تواند بر فراز آب به پرواز در بیاید و در هر محلی ارتفاع خود را به سمت دریا کم‌تر کند تا خود را به محل دقیق غریق برساند.

پهباد منجی ایرانی

در آزمایشی که از یک نمونه اولیه این دستگاه انجام شد، این دستگاه موفق شد در 22 ثانیه پس از روشن شدن، خود را به غریقی که در 75 متری بود برساند. این در حالی است که این مدت زمان در صورت  اجرا توسط غریق نجات انسان، حداقل 90 ثانیه تخمین زده می‌شود. تفاوتی بیش از یک دقیقه برای فرد در حال غرق شدن، می‌تواند تفاوت مرگ و زندگی باشد. 

Drone

نمونه اولیه حال حاضر روبات پارس، می‌تواند با سرعتی معادل 36 کیلومتر بر ساعت و تا حداکثر 10 دقیقه به پرواز دربیاید. این دستگاه همچنین با کمک GPS‌ می‌تواند به صورت اتوماتیک مسیر برگشت خود را طی کند. همچنین سازندگان هموطن ما امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک از کمک تکنولوژی‌های دیگر همچون سنسورهای اینفرارد، توانایی فرود آمدن بر روی آب و قابلیت‌های خودکار بیشتر بهره ببرند و روبات پارس را در نمونه‌ نهایی تکامل بخشند.

  • ۹۲/۰۹/۰۶
  • حسین مصطفی زاده

iranian engineers develop sea rescue drone prototype