Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

.Jabir ibn Hayyan Chemical Society is a forum for raising awareness of chemistry students and all those interested in chemistry

طبقه بندی موضوعی
چند قدم ضروری که بعد از ربوده شدن تلفن هوشمند باید انجام دهید

با افزایش سرقت‌ تلفن‌های هوشمند ، صاحبان این گجت‌ها باید نهایت تلاششان را برای جلوگیری از سرقت آنها انجام دهند. ما هم می‌خواهیم شما را در این زمینه همراهی کنیم. پس مراحل این مقاله را بخوانید و از کارهایی که تکنولوژی می‌تواند برای کنترل سرقت‌ها انجام دهد آگاه شوید.

شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که در اتوبوس مشغول بازی Angry birds و یا چک کردن فیس‌بوکتان هستید که ناگهان تلفن هوشمندتان توسط شخصی ربوده می‌شود و یا بدتر از آن به زور اسلحه مجبور به تسلیم کردن آن به سارق می‌شوید. اگر این اتفاق بیافتد هیچ راه چاره‌ای وجود ندارد و تلفن هوشمندتان از دست رفته است، و حالا تمام اطلاعات شخصی شما در دستان سارق می‌باشد.

براساس گزارش دپارتمان پلیس سانفرانسیسکو، بیش از 50٪ از دزدی‌های این شهر در سال 2012 شامل سرقت تلفن‌های هوشمند است. بنابراین سرنوشت تلفن هوشمند شما می‌تواند به هرچیزی وابسته باشد. سارق می‌تواند آنرا برای خود نگه دارد، به یک دوست یا یک خریدار از همه‌جا بی‌خبر در eBay بفروشد و یا فقط از قطعات آن استفاده کند. باقی گوشی‌ها نیز می‌توانند از کشور قاچاق شوند و با قیمت بالاتری در بازارهای در حال توسعه فروخته شوند.

چگونه از تلفن هوشمند و اطلاعات آن محافظت کنید

اگر شما صاحب یک تلفن هوشمند هستید، و به راحتی از آن در خیابان یا مترو استفاده می‌کنید، ضروری است که هر مرحله را به‌درستی انجام دهید تا اطلاعاتتان از شر سارقین در امان باشد و یا حداقل اگر به سرقت رفت بتوانید آن‌را مدیریت و ردیابی کنید. در ادامه ویژگی‌های امنیتی ضروری برای هر سیستم عامل تلفن هوشمند شرح داده شده است.

قبل از شروع ابتدا چند موضوع است که باید از آنها اطلاع داشته باشید. در قسمت اول هر سیستم عامل را به دو قسمت تقسیم کرده‌ایم: 1-ویژگی‌های عمومی امنیتی که در تنظیمات امنیتی هر سیستم عامل  قرار دارد تا از سرقت اطلاعات جلوگیری کند. 2- سرویس‌های پیچیده نرم‌افزاری برای ردیابی و پاک کردن اطلاعات یک تلفن هوشمند. همچنین توجه داشته باشید که اپلیکیشن‌های امنیتی متفرقه که توسط خود سیستم عامل تولید نشده است، در این دسته بندی قرار ندارد، چرا که تمرکز مقاله بر‌روی راه‌حل‌های پیش‌فرض است که توسط توسعه دهندگان سیستم عامل‌ها مورد تایید باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که هیچ قابلیت امنیتی عاری از اشتباه و خطا نیست. یک سارق حرفه‌ای با تجهیزات مناسب توانایی عبور از هرگونه قفل‌های امنیتی را دارد. حتی بدتر از آن ممکن است سارق تلفن هوشمندتان را تنها برای قطعات آن دزدیده باشد، و هیچ قصدی برای استفاده مجدد از آن نداشته باشد. در صورت بروز این گونه حالت‌ها، وجود رمز عبور یا اقدامات امنیتی دیگر نمی‌تواند مانع کار او باشد.

iOS: جلوگیری از سرقت اطلاعات و هک شدن

استفاده از Lock Code: شما می‌توانید از یک عدد چهار رقمی یا طولانی‌تر که شامل حروف، اعداد و فاصله هستند به عنوان پسورد استفاده کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن یک گزینه، اگر برای 10 بار پسورد اشتباه وارد شود اطلاعات موجود در تلفن هوشمندتان به صورت کامل پاک می‌شود. iPhone 5s علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، دارای ویژگی اسکن اثر انگشت برای شناسایی هویت شما نیز می‌باشد.

ویژگی‌های قفل کردن صفحه نمایش

سیستم عامل ios برخی از ویژگی‌هایش را بدون وارد کردن کد امنیتی در دسترس شما قرار می‌دهد. اگرچه اطلاعات حساس شخصی در دسترس نیست ولی امکاناتی از قبیل تماس صوتی, فرستادن پیام کوتاه و یا جواب دادن به تماس‌های از دست رفته از طریق پیام کوتاه قابل استفاده است. شاید از این طریق دسترسی به کلید‌های میانبر آسان‌تر باشد ولی برای حفاظت بیشتر از از گجتتان می‌توانید از طریق مسیر زیر آن‌را خاموش کنید.

Settings > General > Passcode Lock

همچنین شاید نیاز باشد دسترسی به مرکز کنترل و مرکز اطلاع‌رسانی از lock screen غیر‌فعال باشد. برای خاموش کردن آن از مسیر زیر پیروی کنید:

Settings > Control Center, and Settings > Notification Center

ردیابی و پاک کردن اطلاعات در iOS

سرویس Find My iPhone: از زمانی که تلفن‌هوشمندتان را از دست دادید، این سرویس به شما امکان ردیابی، مدیریت و حفاظت از آن‌را می‌دهد. برای استفاده از آن ابتدا باید یک حساب icloud داشته باشید، اگرچه شما نیاز به همسان‌سازی هیچ یک از اطلاعاتتان همچون e-mail و اکانتکت‌هایتان را ندارید. بعد از راه‌اندازی به صفحه iCloud در تنظیمات آیفون رفته و سپس گزینه find my iPhone را روشن کنید.

Desktop iCloud 1 610x326

اولین قدم بعد از دزدیده شدن تلفن‌هوشمندتان، رفتن به حساب خود در سایت iCloud.com و یا استفاده از اپلیکیشن Find my iPhone توسط یکی دیگر از دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل ios است. بعد از آن شما قادر خواهید بود تا گجت‌تان را در apple map پیدا کنید. البته این موضوع یک محدودیت دارد و آن هم آن است که تنها آیفون شما در صورتی پیدا می‌شود که فردی با آن به اینترنت سیم کارت یا Wi-Fi وصل شده باشد. اگر آیفون شما به شبکه وای‌فای مخفی (منظور آن‌دسته از وای‌فای هایی که در لیست شبکه‌های موجود در گجتتان نباشد) وصل شده باشد، شما قادر به پیدا کردن آن نخواهید بود. محدودیت‌های دیگر نیز اعمال می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بعد از مکان‌یابی تلفن‌تان و کلیک کردن بر روی آیکون، می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. برای اولین کار می‌توانید گجتتان را به مدت 2 دقیقه با صدای بلند بصدا در‌آورید (حتی در حالت بی‌صدا). اگر شما گجت‌تان را در جای خاصی مثلا زیر کوسن مبل گم کرده‌اید این کار مفید به‌نظر می‌رسد. اما اگر از دزدیده شدن آن اطمینان پیدا کردید هرگز از این شیوه استفاده نکنید زیرا کار مفیدی برای شما انجام نمی‌دهد، بلکه فقط موجب آگاهی دزد از اطلاع یافتن شما از دستگاه می‌شود. همچنین می‌توانید تلفن هوشمندتان را فرمت کنید که این کار نیز غیر مفید و نابهنگام است. به‌جای آن ابتدا تلاش کنید که در اولین فرصت حالت گمشده یا Lost Mode گجتتان را فعال کنید. با انجام اینکار نه‌تنها به شما گزینه‌های بیشتری برای کنترل گجتتان می‌دهد بلکه موجب ایجاد موارد امنیتی سختگیرانه‌ای برای آن می‌شود.

FInd my iPhone 610x310

Lost Mode:

حالت گم‌شده یا همان lost mode دو کار را انجام می‌دهد. اولین کار که به شما امکانات بیشتری را برای کنترل گجتتان می‌دهد. برای شروع، اگر شما تاکنون برای تلفن‌هوشمندتان رمز عبور انتخاب نکردید می‌توانید با استفاده از این روش صفحه نمایش را با یک رمز عبور 4 رقمی از راه دور قفل کنید. حداقل اینکار مانع دسترسی اطلاعات شما توسط اکثر سارقان می‌شود.

گام بعدی فرستادن پیام به قفل صفحه نمایش تلفن هوشمندتان می‌باشد که غیر‌قابل پاک شدن است. شما می‌توانید یک پیام دلخواه همچون اسم، شماره تلفنتان یا حتی تقاضای برقراری ارتباط با کسی  که تلفن‌هوشمندتان را پیدا می‌کند بفرستید.

Lost mode اجازه مشاهده مکان تلفن‌هوشمندتان در 24 ساعت گذشته را می‌دهد. این مکان‌ها که توسط پین‌هایی در نقشه مشخص می‌شود به خوبی می‌تواند برای ردیابی سارق مورد استفاده قرار بگیرد. درنهایت اگر تمام امیدها‌یتان نقش بر آب شد، شما می‌توانید گجتتان را به‌صورت کامل فرمت کنید. با انجام این‌کار شما توانایی ردیابی آن را از دست می‌دهید اما همچنین رمز عبور و پیام صفحه نمایش در حالت اولیه خود باقی خواهند ماند.

مقایسه ویژگی‌های امنیتی سیستم عامل‌های مختلف

(ویراستار عزیز، گمان می‌کنم که این بخش نیاز به جدول سازی داشته باشه، در صورت عدم نیاز به این بخش هم لطفا حذف شود، با تشکر، محمد حسین)

قابلیت ها iOS Android Windows Phone
نرم افزار موبایل Yes Yes No
ردیابی ابزار Yes Yes Yes
پاک کردن اطلاعات از راه دور Yes Yes Yes
قفل کردن گشوی از راه دور Yes Yes Yes
پخش یک صدا از راه دور Yes Yes Yes
ارسال پیغام بر روی صفحه از راه دور Yes No Yes
جلوگیری از انجام عملیات جدید Yes No No
قفل گوشی با رمز عددی 4-digit PIN or password 4- to 17-digit PIN, password, pattern, or face unlock 4- to 16-digit PIN only
دسترسی به گوشی از طریق دستورات صوتی Siri (including placing a call, or sending a text), Notification and Control centers Missed calls & text messages None

 قفل کردن

Lost mode در بخش قفل  در ios 7 نیز نقش ایفا می‌کند. کاربران اپل اغلب از عدم وجود امکانات کافی برای پیدا کردن تلفن‌هوشمندشان اعتراض داشتند. اما Activation Lock سعی بر حل این مشکل از طریق مانع شدن دیگران برای استفاده از تلفن هوشمندتان، در هنگامی که سرقت آن مورد تایید قرار گرفت، می‌کند.

پس از فعال کردن Find my iPhone و به محض استفاده از تلفن هوشمندتان، Activation Lock حساب کاربری و پسوردتان را با سریال نامبری که از گجت‌تان در سرورهای اپل موجود است، مقایسه می‌کند. بعد از آن، قبل از هر گونه اقدامی که در آیفون شما قرار باشد صورت بگیرد، حساب کاربری و رمز عبور شما مورد نیاز است. برای مثال اگر کسی قصد خاموش کردن Find my iPhone یا تلاش برای پاک کردن هر نوع اطلاعات و حتی استفاده از یک اکانت دیگر برای استفاده از آیفون شما داشته باشد، با مانع تازه‌ای همچون رمز عبور و حساب کاربری روبرو می‌شود. همچنین اگر سارق سعی بر تعویض سیم کارت شما داشته باشد، Activation lock در آیفون‌تان فعال باقی می‌ماند. به هر صورت، اگر شما در تلاش برای پیدا کردن تلفن هوشمندتان هستید و پسوردتان را فراموش کردید، می‌توانید از طریق تماس با پشتیبانی شرکت اپل، آن‌را بازیابی کنید.

در ضمن فراموش نکنید که Find my iPhone تنها زمانی فعال است که گجت‌تان از طریق اینترنت وای‌فای و یا سیم‌کارت‌تان آنلاین باشد. اگر دزد، آیفون‌تان را خاموش و یا آنرا در حالت هواپیما قرار دهد، شما قادر به ردیابی آن نخواهید بود. همچنین می‌توانید دستوراتی بفرستید که تلفن‌هوشمندتان را فرمت یا قفل کند و یا اینکه بر‌روی صفحه نمایش پیام بفرستید. اما زمانی که آیفون‌تان آنلاین نباشد، نمی‌توانید از این دستور‌ها استفاده کنید.

با کمک Find my iPhone و Activation Lock، سیستم عامل iOS جامع‌ترین راه‌کار برای حفاظت از تلفن‌هوشمندتان را دارد (همچنین آیفون‌ برای دزد‌ها، معروف‌ترین گوشی هوشمند به منظور سرقت آن است).درنتیجه، لازم است که شما وقت بیشتری را برای آماده کردن و راه‌اندازی امکانات پیش‌فرض تلفن‌همراه‌تان برای قفل کردن صفحه نمایش و راه‌کار‌های امنیتی دیگر صرف کنید.

اندروید: جلوگیری از سرقت داده ها و هک شدن‌های اتفاقی

Lock code: می‌توانید تلفن هوشمند خود را با عدد، حروف و کارکتر‌ها امن کنید. همچنین می‌توانید از پترن‌ها نیز استفاده کنید. اگر از پترن استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که یک دزد می‌تواند پترن را از طریق لکه حاصل از انگشت‌تان بر روی صفحه نمایش تشخیص داده و آن را باز کند. درنتیجه پاک کردن صفحه نمایش تلفن‌هوشمندتان به صورت منظم امر مهمی است.

تلفن‌های هوشمند اندرویدی که از نسخه Jelly Bean به بالا بهره می‌برند، قابلیت تشخیص چهره نیز برای باز کردن قفل صفحه نمایش را دارند که البته این مورد از امنیت کمتری برخوردار است. در کنار قفل امنیتی، Htc one max دارای قابلیت اسکن اثر انگشت می‌باشد.

ویژگی‌های قفل کردن صفحه نمایش:

همانند سیستم عامل iOS، اندروید نیز به شما اجازه دسترسی به تماس‌های از دست رفته و پیش نمایشی از اس‌ام‌اس‌ها را می‌دهد. که این قابلیت‌ها به نسبت iOS کمتر هستند. شما می‌توانید دسترسی‌ها را با رفتن به Security page در تنظیمات منو غیرفعال کنید.

ردیابی و فرمت تلفن‌هوشمندتان

مدیریت دستگاه اندروید (Android device manager): همانند find my iphone، مدیریت دستگاه اندروید نیز به شما در صورت گم شدن تلفن هوشمندتان، اجازه کنترل آن را می‌دهد. این قابلیت را با رفتن به منوی تنظیمات گوگل و انتخاب Android Device Manager option فعال کنید. سپس گزینه‌های مکان‌یابی، قفل کردن و ریست کردن گجت‌تان را انتخاب کنید.

Android Device Manager 610x296

برای تعیین مکان گجت گم شده‌تان، ابتدا باید در سایت گوگل و با وارد کردن اکانت و پسورد گوگل‌تان وارد شوید. گوگل در ابتدا دارای نرم افزار کنترل از راه دور  تلفن‌هوشمند  نبود، اما این شرکت در دسامبر امسال، یک اپلیکیشن در Google play هم برای وب‌سایت و هم برای تلفن‌های هوشمند ارائه داد و بدین ترتیب شما قادر خواهید بود که لیست گجت‌هایی که به اکانت شما وصل شده باشند را مشاهده کنید. با کلیک کردن بر روی هر دستگاه، گوگل مکان آنرا در Google map نشان خواهد داد. البته باید گجت مورد نظرتان به اینترنت وصل باشد تا بتوانید محل آن را شناسایی کنید.

گزینه‌های بعدی شامل قابلیت قفل کردن تلفن هوشمندتان با Lock code جدید، به صدا در آمدن گجت‌تان به مدت 5 دقیقه با نهایت صدا (حتی در حالت بی‌صدا)، و فرمت کردن اطلاعات به صورت کامل است. اگرچه Android device manager به صورت رسمی از lost mode بهره نمی‌برد، اما شما می‌توانید برخی از اقدامات پیشگیرانه‌ای (به جز ارسال پیام به صفحه نمایش تلفن هوشمندتان) که در سیستم عامل iOS انجام می‌دادید  در این‌جا نیز انجام دهید. تمامی نسخه‌های مختلف اندروید از Activation Lock بهره نمی‌برند اما امکاناتی از این قبیل در اپلیکیشن‌های دیگر موجود است.

همانند سیستم‌عامل iOS، شما هنگام خاموش و یا آفلاین بودن تلفن‌هوشمندتان قادر به ردیابی آن نخواهید بود. اگر شما در این هنگام هر دستوری به گجت‌تان بفرستید، به هر حال آن دستور بهنگام وصل شدن مجدد گجت‌تان به اینترنت اجرا خواهد شد. پس از پاک کردن تلفن هوشمندتان، شما قادر به ردیابی آن نخواهید بود. اما اگر دزد، سیم کارت را از آن خارج کند می‌توانید آنرا ردیابی کنید. همچنین بیاد داشته باشید که شما نمی‌توانید از راه دور کارت حافظه (Micro SD) را پاک کنید، بلکه تنها قادر خواهید بود اطلاعات حافظه تلفن هوشمندتان را فرمت کنید. پس مراقب اطلاعاتی که در کارت حافظه گجت‌تان ذخیره می‌کنید، باشید.

اندروید ویژگی‌های مهم امنیتی خود را با رابط کاربری آسان و ایجاد رقابت با دیگر شرکت‌ها با استفاده از Lock code، ارائه نموده است. همچنین آخرین تغییر اضافه شده در اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند اندرویدی، تفاوت در شروع آن است. از طرفی دیگر قابلیت اضافه کردن یک پیام در صفحه نمایش و خدمات قابل مقایسه با activation Lock در آیفون، Android device Manager را مفیدتر کرده است.

جلوگیری از سرقت داده‌ها و هک شدن‌ در ویندوز فون

Lock code: شما می‌توانید تلفن هوشمند خود را با کدهای 4 تا 16 رقمی قفل کنید، اگرچه با تعویض کاربری‌های آن می‌توانید برای دسترسی به ایمیل خود از کد‌های جداگانه استفاده کنید. ویندوز‌فون این امکانات را  در قفل صفحه نمایش در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

ردیابی و فرمت تلفن‌هوشمندتان: 

قابلیت Find My Phone: از لحظه‌ای که شما از گجت‌تان استفاده کنید، این خصوصیت فعال می‌شود و هیچگونه مراحل نصب جداگانه‌ای ندارد. با اینحال شما می‌توانید مکان‌یابی تلفن‌هوشمندتان در فواصل معین را در سرور‌های مایکروسافت از طریق گزینه Find My Phone در منوی تنظیمات انتخاب کرده و ذخیره کنید. انجام این کار باعث می‌شود پیدا کردن تلفن‌هوشمندتان و ردیابی حرکت‌های آن آسان‌تر ‌شود. اگر گجت شما دزدیده شده است، از طریق اکانت مایکروسافت‌تان درسایت ویندوز فون وارد شوید و تلفن هوشمندتان را از طریق منوی کشویی که در سمت راست و بالای صفحه قرار دارد، انتخاب کنید. سپس اپلیکیشن Find My Phone را انتخاب کنید. مایکروسافت اپلیکیشن دیگری را برای پیدا کردن گجت‌تان پیشنهاد نمی‌کند.

Find my Phone 610x485

در اینجا نیز، در صورت خاموش و یا آفلاین بودن گجت‌تان شما قادر به ردیابی آن نخواهید بود. اگر شما در این هنگام هر دستوری به گجت‌تان بفرستید، آن دستور بهنگام وصل شدن مجدد گجت‌تان به اینترنت اجرا خواهد شد. همچنین اگر شما نتوانید گجت‌تان را به درستی پیدا کنید، مایکروسافت به صورت خودکار برای ردیابی آن تلاش می‌کند که باعث می‌شود شما نیاز به رفرش کردن مداوم صفحه نداشته باشید.

WP e-mail

به علاوه اگر مایل باشید، مایکروسافت به شما ایمیلی حاوی نقاطی که گجت‌تان بوده ارسال خواهد کرد. همانند سیستم عامل‌های iOS و Android، اگر گجت‌تان را نیز فرمت کنید دیگر قادر به ردیابی آن نخواهید بود. اما اگر دزد اقدام به تعویض سیم‌کارت نماید، می‌توانید برای ردیابی آن اقدام کنید. در کل، ویندوز‌فون بخاطر ارائه خدماتی که در اندروید وجود ندارد (همانند پیام روی صفحه نمایش و ایمیل‌های خودکار)، قابلیت‌های بیشتری دارد. البته همچنان معتقدیم که مایکروسافت به یک اپلیکیشن جداگانه نیز برای یافتن تلفن‌های هوشمند نیاز دارد.

نظر شما چیست؟‌ شما چه راه حلی را در صورت سرقت تلفن هوشمندتان پیشنهاد می‌کنید؟

  • ۹۲/۰۹/۲۹
  • حسین مصطفی زاده

essential steps securing phone