Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

.Jabir ibn Hayyan Chemical Society is a forum for raising awareness of chemistry students and all those interested in chemistry

طبقه بندی موضوعی

در طی این مطلب نکاتی راجع به نحوه ی مطالعه ی درس شیمی تجزیه و همچنین منابع درسی ضروری برای این گرایش از شیمی ارائه خواهد شد.

 

در ابتدا به ذکر منابع لازم و ضروری پرداخته شده و بعد از آن اولویت آن ها و روش های قدم به قدم برای کسب درصد های بالاتر را ارائه خواهیم نمود.


کتاب های مرجع در زمینه ی شیمی تجزیه عبارتند از: شیمی تجزیه 1 (اسکوگ وست) ، شیمی تجزیه 2 (اسکوگ وست)، شیمی تجزیه 2 (دکتر سید مهدی گلابی)، شیمی تجزیه دستگاهی اسکوگ وست هالر.


اما همانطور که می دانید منابع فوق بیش از 2000 صفحه کتاب درسی را شامل می شوند که شاید مطالعه ی آن برای بسیاری از دانشجویان مقدور نباشد. در این رابطه کتاب خلاصه و بسیار مناسبی وجود دارد که تقریبآ تمام مطالب موجود در این مراجع را تحت پوشش قرار می دهد. این کتاب نوشته ی دکتر مجید آرند می باشد و توسط انتشارات پردازش به چاپ رسیده است. این کتاب خلاصه ی تمام مباحث اصلی در کتاب های مرجع را دارا بوده و در حین درس دادن نونه هایی از تست های تالیفی و تست های کنکور های سال های گذشته آورده شده است. به نظر بنده اولین کتابی که یک دانشجو در شیمی تجزیه می خواند می تواند این کتاب باشد. در این حالت حداقل درصد برای این درس تضمین شده خواهد بود و دانشجو می تواند با مراجعه به مراجع فوق و افزایش دانش خود درصد خود را در آزمون افزایش دهد با مطالعه ی کتاب دکتر آروند دانشجو به هیچ وجه سوالات ساده را از دست نخواهد داد.

 

پس از مطالعه ی کتاب فوق دانشجو می تواند برای تکمیل دانش خود به صورت فصل به فصل به کتاب های مرجع مراجعه کند. یعنی اینکه در دور دوم از کتاب دکتر آروند، هر فصلی را پس از باز خوانی با مراجعه به منابع اصلی تکمیل کند و نکته ها و یاد داشت های جدیدی از کتاب های مرجع برداشته و آن ها را به دانش خود در موضوع مربوطه بیافزاید. با این کار پس از پایان دور دوم کتاب دکتر آروند دانشجو مطالب زیادی را از فصلهای مربوطه در کتاب های درسی نیز به دانش خود افزوده است و از آن ها خلاصه برداری نموده است.

 

در مرحله ی بعدی دانشجو بایستی نمونه سوال حل کند. برای این کار کتاب های تست های سال های گذشته ی کنکور سراسری پیشنهاد اول ماست. برای این مهم دانشجو می تواند از کتاب های سوال و پاسخ تشریحی منتشر شده توسط شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش کشور استفاده نماید. پاسخ های سوالات کنکور در این مجموعه کتاب ها واقعآ تشریحی بوده و زحمت زیادی برای شرح پاسخ هر سوال کشیده شده است تا دانشجو به راحتی پاسخ سوال را متوجه شود. پس از مطالعه ی این تست ها دانشجو می تواند برای افزایش بنیه ی علمی خود از یک مجموعه تست تالیفی نیز در شیمی تجزیه استفاده نماید. یکی از ارزشمندترین مجموعه هایی که تا کنون در بازار موجود است مجموعه کتاب های سنجش طلایی از شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور می باشد. برای این تست های تالیفی که همان آزمون های آزمایشی سنجش در سال های گذشته اند زحمت زیادی کشده شده و هر تست چندین بار ویرایش و داوری شده و پاسخ های سوالات کاملآ تشریحی اند. این سوالات به هیچ وجه تکراری نبوده و هرگز در آن ها نمونه ای مشابه با آزمون های سراسری و آزاد سال های قبل مشاهده نخواهد شد. از مجموعه ی دیگر سوالات تالیفی، تست های ارائه شده توسط حسین رباط جزی است که بوسیله ی انتشارات مدرسان شریف به چاپ رسیده است. این تست ها به همراه خلاصه درس و شرح پاسخ های سوالات کمک شایانی به تثبیت اطلاعات دانشجو خواهد نمود.

 

اگر دانشجو به دنبال درصد های بالاتری در شیمی تجزیه است بایستی میزان تمرین خود را در حل مسئله بالا ببرد. در کنکور تقریبآ 10 سوال به صورت مسئله های محاسباتی در شیمی تجزیه مطرح می شوند و دانشجو بایستی توانایی حل مسئله و سرعت عمل خود را با حل تمرین های کتاب های مرجع بالا ببردو برای این منظور حل المسائل کتاب شیمی تجزیه اسگوگ وست و حل المسائل شیمی تجزیه 2 دکتر گلابی کمک شایانی به دانشجو خواهد نمود.

 

پس از مطالعه ی منابع فوق دانشجو با تمرین و تکرار مراحل ذکر شده امید زیادی به درصد بالایی در شیمی تجزیه خواهد داشت.

 

در مطالب بعدی به صورت جزیی تر به نحوه ی مطالعه در شیمی تجزیه خواهیم پرداخت.

 

احمد مانی

 

دکتری شیمی تجزیه دانشگاه شریف


 

http://www.sanjeshserv.ir

  

 

  • ۹۳/۰۲/۰۹
  • حسین مصطفی زاده