Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

.Jabir ibn Hayyan Chemical Society is a forum for raising awareness of chemistry students and all those interested in chemistry

طبقه بندی موضوعی

اندروید 5.0 در برابر iOS 8؛ شباهت‌ها

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۱ ب.ظ
اندروید 5.0 در برابر iOS 8؛ شباهت‌ها

اخیرا گوگل و اپل نسبت به ارائه نسخه‌ی جدید از سیستم‌عامل‌های خود با نام‌های اندروید آبنبات چوبی و iOS 8 اقدام کردند، هرچند این سیستم‌عامل‌ها تفاوت‌های بسیاری دارند، اما از جنبه‌های مختلف بسیار شبیه به هم هستند.

به تازگی شاهد معرفی دو سیستم عامل مطرح دنیای موبایل یعنی اندروید آب‌نبات چوبی و iOS 8 همراه با‌ عرضه‌ی نسل جدید محصولات گوگل و اپل بودیم، با اینکه برخی از امکانات جدیدی که اپل به سیستم عاملش اضافه کرده است برای کاربران اندروید جدید نبود، اما در نبردی که برنده‌ی نهایی کاربران خواهند بود اشکالی ندارد، ایده‌های خوب از سیستم‌عاملی به دیگری راه پیدا کنند، مخصوصاً اگر باعث بهتر شدن آن نیز شوند.

بعد از معرفی آیفون 6 و ارائه‌ی iOS 8، گوگل نیز پس از مدت‌‌ها نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل اندروید را با تغییرات اساسی به کاربران معرفی کرد. اندروید 5 یا آب نبات چوبی برای اولین بار همراه با تبلت نکسوس 9 و فبلت نکسوس 6 به دست مصرف کنندگان رسید. در حالی که در ساخت این دو سیستم عامل تفاوت‌های اساسی وجود دارد اما شباهت‌های زیادی نیز بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه این شباهت‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد، همراه زومیت باشید.

طراحی

iphone-android-ios7

پس از ارائه‌ی iOS 7 و تغییرات گسترده در رابط کاربری برخی کاربران از اینکه طراحان این شرکت در استفاده از اشیاء واقعی برای طراحی آیکون‌ها و منوها زیاده روی کرده‌اند احساس نارضایتی کردند. فلسفه‌ای پشت این طراحی وجود دارد که به عنوان طراحی Skeuomorphic شناخته می‌شود و قرار است رنگ‌های متمایزتر و رابط کاربری مسطح‌تری را به وجود آورد.

IOS 8 همانند نسل قبل توزیعی انقلابی نیست و اپل به اصلاحاتی در سیستم‌عامل و اضافه کردن چند قابلیت کاربردی بسنده کرده است. این قابلیت‌ها برای کاربران اندروید بسیار آشنا به نظر می‌رسند، پیشنهاد کلمه‌بعدی وقتی جواب پیام کوتاهی را می‌دهید یا امکان استفاده از صفحه کلید‌های غیر اپلی و یا به اشتراک گذاری فایل‌ها به سبک گوگل درایو و توانایی برنامه‌ها برای ارسال اطلاعات به یکدیگر از جمله این امکانات جدید بودند. اندروید 5 نیز از طراحی مسطح بهره‌مند شده است، اما زبان طراحی متریال گوگل تغییرات انقلابی نسبت به اندروید کیت‌کت دارد؛ آیکون‌ها و منوها در آب‌نبات چوبی هماهنگ‌تر شده و انیمیشن‌ها تغییرات زیبا و زیادی داشته‌اند. آبنبات چوبی نیز مانند iOS 8 از رابط کاربری رنگارنگی بهره می‌برد، اما رنگ‌ها نسبت به سیستم عامل اپل مقداری متمایزتر به چشم می‌آیند.

کارایی

ART

iOS 8 مانند نسل قبلی از معماری ۶۴ بیتی بر روی سخت‌افزاری ۶۴ بیتی بهره می‌برد. با توجه به این موضوع و این حقیقت که سیستم عامل اپل مشخصا سبک‌تر از اندروید بوده و منابع کمتری را درگیر می‌کند، همچنین کنترل و هماهنگی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار اغلب باعث شده بود دستگاه‌های اپلی با مشخصات پایین‌تر نسبت به تلفن‌های قدرتمند اندرویدی کارایی بهتری را به نمایش بگذارند، اما این روند ممکن است با ارائه‌ی اندروید 5 یا آب‌نبات چوبی تغییر یابد. پشتیبانی کامل از پردازش ۶۴ بیتی و ماشین مجازی کاملاً باز طراحی شده‌ی آرت که نرم‌افزارها را ”قبل از اجرا» به جای ”در زمان اجرا» به زبان ماشین تبدیل می‌کند باعث بهبود گسترده‌ای در سرعت و واکنش پذیری سیستم عامل و نرم‌افزارها خواهد شد.

شخصی سازی

ioskeys

تعجب نخواهید کرد اگر بگوییم در این زمینه اندروید بسیار جلوتر از iOS قرار گرفته است. هنوز کاربران مجبورند نرم‌افزارهای غیر قابل حذف مانند Stocks را در صفحات خانگی خود ببینند و شخصی سازی رابط کاربری این سیستم عامل به تعویض تصویر پیش‌زمینه و رنگ‌ها خلاصه می‌شود. خوشبختانه اپل امکان استفاده از صفحه کلیدهای غیر اپلی را به iOS 8 افزوده است و همانطور که می‌بینید حالا صفحه کلید آیفون نیز می‌تواند کلمه‌ی بعدی را حدس بزند.

عمر باتری

BatteryNexus5

اندروید آبنبات چوبی از تکنولوژی بهبود عمر باتری به نام Project Volta استفاده می‌کند که به گفته‌ی گوگل بهبودی۳۰ درصدی را نسبت به کیت‌کت ارائه خواهد کرد، علاوه بر آن ماشین مجازی جدید نیز سریع‌تر نرم‌افزارها را اجرا خواهد کرد که در نتیجه به بهبود عمر باتری منتهی خواهد شد. قبل از این در مورد کارایی بالا و استفاده‌ی بهینه از منابع سخت‌افزاری در iOS 8 صحبت کردیم اما وجود باتری قدرتمندتر در آیفون 6 نشان دهنده‌ی سخت‌افزار تشنه‌ی انرژی در این دستگاه است. در حقیقت اکثر پرچمداران اندرویدی از باتری‌های قوی‌تری نسبت به اپلی‌ها بهره می‌برند بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که با به روز رسانی آن دستگاه‌ها به نسخه‌ی جدید اندروید عمر باتری بهتری نسبت به رقبای اپلی از خود نشان بدهند.

بازی‌ها

idroid bluetooth game controller for ios and android 1

اپل رابط نرم افزاری Metal را به توسعه دهندگان بازی معرفی کرد و در طرف مقابل گوگل از OpenGL ES 3.1 در آبنبات چوبی پشتیبانی می‌کند و بسته‌ی نرم افزاری الحاقی جدیدی را برای توسعه دهندگان بازی در نظر گرفته است. هر دو تولید کننده وعده‌ی بازی‌هایی با گرافیک در حد کنسول را در محصولات خود می‌دهند پس باید صبر کرد و دید کدام یک از آن‌ها در زمینه‌ی بازی‌ها موفق‌تر عمل خواهند کرد و کاربران بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند.

به روز رسانی

nexus-6

اپل  بروزرسانی‌های خود را به صورت همزمان برای تمام دستگاه‌های پشتیبانی شده عرضه می‌کند در حالی که کاربران دستگاه‌های اندرویدی باید منتظر شرکت‌های سازنده باشند تا به روزرسانی دستگاه خود را دریافت کنند، اما این روند در نسخه‌ی پنجم اندروید تغییر خواهد کرد. سرویس گوگل پلی خود مسئولیت به روزرسانی قسمت‌های حیاتی را بر عهده گرفته و هر ۶ هفته به روزرسانی‌های ضروری را انجام خواهد داد تا دستگاهی برای دریافت این به روزرسانی‌ها زمان زیادی را منتظر تولید‌کننده نماند.

حفظ سلامتی

ioshealth

هر دو سیستم عامل برای کار با سخت‌افزارهای مرتبط با سلامتی برنامه‌ریزی شده‌اند، هم تجهیزات جانبی مثل ساعت‌ها و دستبندها و هم سنسورهای داخلی در تلفن‌های همراه به خوبی در کنار این سیستم‌عامل‌ها کار خواهند کرد اگرچه فقط اپل به اشتراک گذاری این اطلاعات را با نرم‌افزارهای ثالث ممنوع کرده است. اپل در نرم‌افزار Health با نام‌های بزرگی در زمینه‌ی پزشکی و بهداشت مانند کلینیک مایو همکاری می‌کند تا راهی برای ذخیره‌ی امن داده‌های سلامتی و روشی مؤثر برای پی‌گیری وضعیت سلامتی کاربران به دست آورد. همچنین رابط برنامه‌نویسی به نام HealtKit برای توسعه دهندگان وجود دارد. از طرف دیگر گوگل در اندروید آب‌نبات چوبی نرم‌افزار Google Fit را قرار داده است، این شرکت با شرکایی مانند آدیداس، ایسوس، Whithing ، Runkeeper و پولار همکاری می‌کند همچنین دست‌بندهای نایکی نیز قسمتی از سخت‌افزارهای پشتیبانی شده توسط گوگل فیت هستند، اما تقریباً معادل مستقیمی در اندروید برای Health اپل وجود ندارد و گوگل این موضوع را بر عهده‌ی تولیدکنندگان قرار داده است.

پرداخت الکترونیکی

Google-wallet-Apple-pay

متأسفانه این مورد در کشور ما کاربرد زیادی ندارد، اما دنیا به سمت استفاده‌ی هرچه بیشتر از دستگاه‌ها الکترونیکی برای پرداخت پیش می‌رود و همین موضوع اپل را مجبور کرد که سری جدید تلفن‌های همراهش را با قابلیت NFC عرضه کند؛ همچنین با iOS 8 سیستم پرداخت الکترونیکی Apple Pay که رقیب مستقیم Google Wallet است معرفی شد. کاربران اپل می‌توانند با شناساندن اثر انگشت خود به آیفون و قرار دادن آن در برابر سیستم پرداخت NFC خریدهای خود را به شیوه‌ی جدیدی پرداخت کنند. اگرچه این سیستم فعلاً فقط در ایالات متحده قابل استفاده است و فقط از قابلیت پایه‌ای مثل پرداخت هزینه‌ی خرید فراتر نمی‌رود، اما در آینده پیشرفت بیشتری خواهد داشت. در نقطه‌ی مقابل کاربران گوگل به علت اینکه احتمالاً دستگاهشان از قابلیت شناسایی اثر انگشت بهره نمی‌برد، باید مدت بیشتری را صرف شناسایی خود به سیستم و گرفتن بارکد مورد نیاز معطل شوند.

اکوسیستم

CarPlay Honda Music

اکنون سیستم عامل‌های موبایل به درجه‌ی خوبی از بلوغ رسیده‌اند و هم برای iOS و هم برای اندروید نرم افزارهای فوق‌العاده زیادی برای تلفن‌ها و تبلت‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد هر دوی این سیستم عامل‌ها قصد دارند دامنه‌ی حضور خود را در سه زمینه‌ی اتوماسیون خانگی، سنجش سلامت و سیستم‌های کامپیوتری درون اتومبیل افزایش دهند. البته روش دو شرکت برای رسیدن به این هدف فرق می‌کند. از یک سو اپل تمامی سخت‌افزار و نرم‌افزار را خود تولید می‌کند و می‌فروشد و از طرف دیگر گوگل وظیفه‌ی ساخت سخت‌افزار را به عهده‌ی شرکای خود می‌گذارد.

جمع‌بندی

iPhone-6-Screen-Sizes

با توجه به اینکه مدت زیادی از انتشار هر دو سیستم عامل نگذشته است و شانس استفاده‌ی طولانی از آن‌ها نداشته‌ایم نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که کدام سیستم عامل موفق‌تر از دیگری عمل می‌کند. اما به سادگی می‌توانیم تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را ببینیم و مقایسه کنیم و با توجه به انتظاراتمان دستگاهی با سیستم‌عامل مناسب‌تر را تهیه کنیم. در حالی که در اندروید می‌توانید بیشترین حد شخصی سازی را داشته باشید، اما iOS به خوبی با سخت‌افزار و نرم‌افزارها هماهنگی دارد و از منابع سیستم حداکثر استفاده را می‌کند. از طرف دیگر با اینکه فروشگاه نرم‌افزاری اپل از بهم ریختگی کمتری رنج میبرد، اما در پلتفرم اندروید نرم‌افزارها متنوع‌ترند و امکان استفاده از منابع دیگری غیر از فروشگاه گوگل پلی برای دریافت نرم‌افزار وجود دارد. اپل دو مدل تلفن همراه و دو مدل تبلت را به کاربرانش معرفی کرده است که در زیبایی و سرعت جزو بهترین‌های بازار هستند اما کاربران اندروید امکان انتخاب دستگاه مورد علاقه‌شان را از میان انبوهی سخت‌افزار با برندهای مختلف دارند.

اگر شما طرفدار سفت و سخت هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها باشید برای استفاده از سیستم‌عامل رقیب وسوسه نخواهید شد، حقیقت این است که این روزها اندروید و iOS بیشتر از همیشه به هم شبیه شده‌اند. آن‌ها کار مشابهی را انجام می‌دهند اما از راه‌های متفاوت و از این رقابت شدید بین دو غول فناوری در نهایت کاربران نفع خواهند برد.

  • ۹۳/۰۸/۱۴
  • امیرمهدی توسلی