Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

انجمن شیمی جابربن حیان

Jabir ibn Hayyan Chemical Society

.Jabir ibn Hayyan Chemical Society is a forum for raising awareness of chemistry students and all those interested in chemistry

طبقه بندی موضوعی

اگر قطرات آب بین تکه‌ای تنگستن کوچک و سطحی گرافیتی قرار گیرند، می‌توانند در دمای اتاق به یخ تبدیل شوند.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» ایسنا، Joost Frenken و همکارانش در دانشگاه لیدن هلند دریافتند با آنکه معمولاً از آب تصور ماده‌ای روان داریم، اما اگر قطرات آب بین تکه‌ای تنگستن کوچک و سطحی گرافیتی قرار گیرند مانند چسب عمل می‌کند.

بیشتر سطوح کاملا صاف نیستند و هر چقدر هم دو سطح را بر هم منطبق کرده و به هم نزدیک نماییم بازهم فاصله‌هایی بین آن دو وجود دارد. تحت شرایط هوای معمولی و مرطوب، قطرات بخار آب موجود در هوا می‌توانند در این فواصل متراکم شده و پل‌های بسیار باریک کوچکی را به وجود آورند. این پل‌ها باعث می‌شوند که سطوح به هم بچسبند و لغزش آنها را بر روی هم دشوار سازند.

با این حال محققان مطمئن نبودند که اگر مایع دیگری غیر از آب در شکاف‌های بین دو سطح جمع شود نتیجه همان خواهد بود.

به دنبال تحقیقات بیشتر، تیم Frenken سلسله‌ای از آزمایش‌ها را بر روی ابزاری به نام tribolever انجام دادند که در آن از خمیدگی کوچک، درون یک حسگر سیلیکونی بسیار کوچک استفاده می‌شد که نیرویی به کوچکی 20 پیکو نیوتن را اندازه می‌گرفت.

در این آزمایش تیرکی از جنس تنگستن به حسگر متصل شده و به دقت روی سطح گرافیتی مرغوبی به جلو و عقب حرکت داده می‌شد.

محققان دریافتند که نانو پل‌های آبی - که عمرشان چند ثانیه می‌باشد - در دمای اتاق بین دو سطح تشکیل شده‌اند. در این شرایط آب به طور موثری مانند چسب عمل کرده، خاصیت روان کنندگی نداشته و دو سطح را به هم می‌چسباند.

به گزارش ایسنا از ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، Frenken می‌گوید: تلاش‌های ما موجب درک جدیدی از رخدادهای نانومتری در زمینه تماس و لغزش سطوح می‌شود.

این تیم در حال تحقیق بر روی جنس مواد مختلف تیرک و بستر وتأثیر شاخص‌هایی مانند دما و سرعت حرکت تیرک می‌باشند.

آنها همچنین بررسی خواهند کرد که تحت شرایط عملی یخ تا چه اندازه می‌تواند دراصطکاک بین سطوح مؤثر باشد.

 

  • ۹۳/۰۸/۱۹
  • حسین مصطفی زاده